tisdag 4 mars 2014

Veckans step by step


Förlåt alla torrflugeälskare, dagens step by step är inte riktiad till er utan kanske lite mer till den där som bara älskar att fiska även om de inte är torrfluga. Idag binder jag ett mönster jag fiskar mycket regnbåge och put and take, dock så använder jag samma princip på en del gäddflugor. 


Materialet jag använder ser du på bilden, glömde dock en viktig sak och det är superlim, framförallt till grövre flugor som förhoppningsvis ska leverera större fisk. 

Fäst givetvis in bindtråden linda bak så att tråden nästan slår i krokspetsen. 

Fäst in en lagom lång zonker i valfri färg, jag valde gul som levererade bra regnbågsfiske i höstras. 

Ta en passande dubbing i detta fallet valde jag Hemingway med lite glitter i.
 Linda fram dubbigen tänk på att ha ganska mycket dubbing men ha den ändå spänd hela tiden. 
I vissa fall nöjer jag mig med att ha flugan så här funkar bra det med, men då brukar jag förtynga den, i detta fallet nöjer jag mig inte och limmar huvudet så zonkern verkligen sitter fast.
Fäster även in mer zonker och gör som ett kackel som jag sedan ser till att få bakåt 
 

Nu är denna fluga klar och de enda du måste göra är att limma. Men sen är de bara ge sig ut och leta upp regnbågen eller gäddan kanske abborren? 



Skitfiske och tack för mig

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Email: isack.lindqvist@live.se
facebook: isack lindqvist